Blog Readers

Monday, May 24, 2010

Tips-tips penjagaan Komputer.Penting!! Khususnya bagi golongan wanita.

Korang smua mesti ada paling kurang satu komputer kan? Tak kira la laptop ke,desktop ke,chairtop ke(*ade ke??*) Bagi golongan yang kaye/berada,mereka sekurang-kurangnya memiliki 10 atau 20 buah komputer kan?(*main tembak je writer ni*) ^^ Menjaga komputer kita merupakan benda yang sangat-sangat penting bagi mengelakkan komputer kita menghadapi masalah-masalah berikut:

1.Lembab..Buka My Computer pun dah 4 jam.
2.BSOD(Blue Screen Of Death)
Ape itu BSOD? Masalah ni merupakan masalah biasa yang dihadapi hampir semua pengguna komputer.Bila tengah-tengah guna,tetiba screen jadi biru,ada tertulis count down 'memory dump crash'.
3.Salah satu atau lebih fungsi laptop tak bleh guna.(cth:bluetooth,memory card reader)



Masalah kat atas ni biasenye disebabkan oleh faktor-faktor berikut:

1.Virus(of course laa..xhabis2 susahkan hidup kita)
2.Bad sector/disc error tinggi sgt
3.Hardware rosak(cth:RAM,Harddisk)
4.Driver corrupt/tak update
5.Antivirus tak update


Jadi,penting bagi kita untuk jaga laptop kita sebaiknya supaya:
1.Laptop tak lembab
2.Semua function bleh guna
3.Tak de masalah blue screen
4.Tak de tension2 bila laptop mati masa tgh wt assignment/xsmpat save
5.Jangka hayat laptop lagi panjang
6.Buat keje dalam keadaan senang hati!!


Sedikit sebanyak pasal komputer:

Apa itu Driver? Driver ni camni.Dalam komputer ni ada banyak devices.Iaitu bluetooth device,wireless device,webcam,mmc reader dan sebagainya.Jadi setiap device ini mempunyai drivernye sendiri.Driver ni akan menggerakkan device ini menjadikan ia berfungsi.

Analoginye: Sebuah kereta tak kan bergerak kalau x de pemandu yang drive.(*x termasuk kereta dalam cite Momok*)

Device ni ibarat mesin ATM.Ia sebenarnya hanya sekadar mesin sahaja.Tapi kita tekan2,masuk password tuh disebabkan software@driver yang menggerakkan mesin ATM tu.Kalu xde software itu,maka mesin ATM tuh xkan kuar cahaya lampu pon.Tak berfungsi.

Jadi,tu lah sedikit sebanyak pasal driver n device.Satu lagi,setiap device ada version nye tersendiri.Jadi setiap laptop xsama devicenye..(*kecuali laptop model same laa*).. Analoginye,software mesin ATM BSN xleh guna dekat mesin ATM Maybank sebab ia xsama walaupun dua2 mesin ATM.. faham kn? Jadi,amatlah penting bagi pemilik komputer untuk menyimpan complete driver untuk laptop.Biasenye,CD driver ni kita dah dapat sewaktu beli komputer.Model compact biasanya xdapat.Kalu xdapat,anda jgn risau.Bukak website model laptop anda,download saje menurut model laptop anda.


TIPS-TIPS MAINTENANCE LAPTOP/JAGA LAPTOP:

Tip-tips ni mesti buat kalau anda sygkan laptop anda.Tips-tips ini juga khusus untuk golongan wanita sebab biasenye mereka tak berapa tahu sgt pasal ni.Jangan terus bayar mahal-mahal pergi repair kat kedai sedangkan benda ni kita boleh buat sendiri.

1.UPDATE ANTIVIRUS-Saya rekemen kan antivirus berikut.(Kaspersky Internet Security 2010 atau yang 7.0,BitDefender,Norton)
Pastikan anda update antivirus skurg-kurangnya seminggu sekali.Kalu x update,jangan gatal2 nak cucuk pendrive.Pendrive merupakan medium yang paling aktif dalam penyebaran VIRUS.Jadi kalau nak cucuk jugak,scan dulu dekat Laptop kawan,delete semua virus then baru cucuk kat laptop kita.Dalam sehari,beribu2 virus baru yang tercipta.Jadi,amatlah pnting kita update antivirus kita supaya ia boleh detect virus-virus baru ini.

2. Disk Error Checking-Mesti buat paling kurang pun sebulan sekali.Kalau malas2 sangat pon,2 bulan sekali.Kalau dah tahap malas tahap cipan pon,4 bulan sekali.Masalah BSOD biase disebabkan error dalam disk(khususnya Disk C: disk yang kita letak file window kita@Disk yang kita install software@system punye disk.
Tapi,camne nak buat??
Ikut langkah ni.
Bukak my computer>>right click dick C(system disk yang macam saya kata kat atas..sebab kemungkinan nama disk system ni bkn C,mungkin D,mungkin G..tapi disk lain jgn kacau..pilih je disk yang jd location window files..)>>Lepas right click,pilih properties>>Then,pilih tool>>Pilih *Check Now* dekat ruangan error-checking>>Pastikan tick check box PERTAMA shj>>tekan start..
Lepas tu,ia akan tanye same ada nak schedule check atau x.Pilih yes@schedule check.Sebab apa kena schedule check?sebab kita xboleh check error system disk ni mase kita tgh guna laptop.Next tyme bila kita restart PC,akan keluar screen hitam,ada number countdown.. biarkan saje.. dalam masa 2 hingga 5 minit,proses error checking ni akan selesai.

Proses ni akan automatically fix/repair sebarang error dalam hard disk kita menjadikan hard disk kita *fresh* kembali.Sebarang masalah berkaitan hard disk dapat dikurgkan.Kalau tak buat bnda ni,mybe dalam setahun,laptop pun rosak.So,jgn salahkan laptop.Salahkan kita sebab tak sayang dia.


3.Disk Defragmenter-Bukak search taip saje Disk Defragmenter.Ataupun cari kat accesories>>system tools.
Disk Defragmenter ni akan susun balik file2 kita,tapi xbg kesan apa2 kat dokumen/file kite.Means kite xnampak pun hasilnya.Kita dapat rasa bile laptop dah jadi laju.Bile bukak Disk Defragmenter nanti,defrag semua disk dalam laptop kita.Follow je arahan dia bg.kalau tersilap tekan pun,ia xkan bg kesan ape2.Ia just proses biasa,tp amat2 berguna.

4.Disk Cleanup-Search je Disk Cleanup atau cari kat system tools.Ikut je arahan nye.Clean semua disk dalam laptop kita.Tekan OK>dan delete files.xperlu pilih/tick mane2 check box.. Amat penting saperti disk defragmenter.Sebenarnye laptop kita juga perlukan ruang untuk bernafas.Jadi,kita perlu defrag dan clean hard disk dalam laptop kita untuk bagi ruang ia bernafas.Hasilnya,laptop jd pntas!!! ^^

5.Download Device Doctor dari internet dan update driver kita.
6.Guna CCleaner.Download,install dan gunakan nya untuk laptop kita.
7.Guna TuneUP utilities.Download,install dan click tune up maintenance sekurg2nya 3 hari sekali.Ia akan automatically fix error dalam laptop.Sgt bagus.
8.Taip msconfig dekat search n tekan enter.Pilih startup.Then pilih mana-mana program yang kita nak program ni run sebaik saje kita on kan laptop kita.Startup ni sebenarnya berfungsi untuk control program apa yang akan terus run sebaik saje kita on laptop.Bila byk program yang automatically run bila kita on laptop,laptop kita akan jadi berat dan lambat.Jadi pilih program yang benar-benar perlu sahaja.Program seperti Internet Download Manager,YM xperlu  automatically run.Bila kita on laptop,kalo kita nak bukak ym,kita klik je ym.Tapi,apa2 pn  bergantung kepada pemilik laptop sendiri.Namun diingatkan,startup ni bg kesan yang jelas kepada kelajuan laptop kita.

9.Susun file dalam laptop kita dengan teratur.(asingkan movie,mp3,assignment dalm folder berlainan)


Tips 5,6,7,8 adalah optional tapi sangat digalakkan.Bagi laptop yang memang bermasalah,disyorkan format dan install window 7.Window 7 setakat ni adalah yang terbaik diantara window vista dan xp.Speednya sgt laju,performancenya sgt bagus.Berbanding vista yang juga mmpunyai performance yg bagus,tetapi speednye slow,berat,dan tak stabil.Mintak prtolongan dari mana-mana individu yang mahir dalam komputer.Elakkan repair kat kedai,nanti kena charge mahal.Saya pn buat bisnes repair laptop ni dgn harga semurah 17 ringgit.Servis sy memuaskan pelanggan.Sy akan repair complete dgn driver,software dll.. Kalau berminat,ni number sy.0196734558.Area KL..

Jadi tu lah sedikit sebanyak basic knowledge pasal pnjagaan komputer.Kalau nak tulis semua memang banyak,tapi kalau ade apa2 soalan,boleh komen kat blog ni.Saya akan sedaya upaya membantu.Sekian..

Gambar-gambar yang di snap dari laptop saya..Sekadar hiasan.

6 comments:

Anonymous said...

wa..sagt berguna.tq for the maklumat

Anonymous said...

Assalamualaikum prof Hairi...sampai ati kata g2 kat kaum hawa...sekurang2nya sy tau gop ttg disk defregmenter & disk clean up...
Klu laptop yg guna window 7 2 tiba2 je mati nk wat mcm mana ek???ke sama jer dgn yg ats 2???tp 2 juz utk screen kan???

Sebiru Hari Ini© said...

wslm..bkn gitu..statistic shows 75 percent je kaum hawa yang benar2 tahu pasal computer.Tapi bkn bermaksud kaum hawa xpndai..mntk lah tlg kaum adam.. =) mati maksudnye camne tu?specific kan lagi ye..

Miss Kitt said...

tx a lot...
tips ni mmg sangat2 berguna^^
selama ni pkai guna je..
(seb bek de abg yg akn minx tgok laptop tiap2 kli balik umah, dye pro ckit..hehe)

Sebiru Hari Ini© said...

haha..xpe..insyaAllah kita akan share info berguna kat sini..same2 dpat faedah..=)

elah&edin said...

bang wat care2 baiki laptop buleh?? huk!!

Post a Comment